A jegybank keddi tájékoztatása szerint célvizsgálatot végeztek a HC Központ Pénzügyi Közvetítő Kft.-nél, amely az Otthon Centrum Holding tagjaként a hitelközvetítői piac jelentős szereplője. A vizsgálat során megállapították: a társaság nem tudta alátámasztani, hogy az ügyfeleknek nyújtott ajánlatai során vizsgálta-e az ügyletek hitelezhetőségi korlátját, így azt sem, hogy az adott ügyfélnek van-e más hitelkérelme vagy folyósított egyéb hitele.
A jegybank közleményében felidézte, a jövedelemarányos törlesztőrészlet-mutatóról (JTM) szóló rendelet szerint az ugyanannak az ügyfélnek - jelzálog fedezete mellett - adható hitel együttes állománya nem haladhatja meg az ingatlan értékének 80 százalékát.
A HC Központ Kft. az azonos ügyfelek többszöri párhuzamos hitelfelvételének kockázatáról nem tájékoztatta megfelelően sem az adott fogyasztókat, sem a jelzáloghitelt folyósító hitelintézetet. Nem tudták igazolni azt sem, hogy az igényfelmérést hogyan végezték el, és átadtak, illetve elemeztek-e kellő számú versengő hitelajánlatot az ügyfeleknek.
A közvetítő nem a jogszabályoknak megfelelően vezette nyilvántartásait és nem őrizte meg a működésének ellenőrizhetőségéhez szükséges iratokat. Panaszkezelési szabályzatának tartalma és annak közzététele nem felelt meg az előírásoknak. Emellett nem mindig nyújtott megfelelő tájékoztatást ügyfeleinek a jogorvoslati lehetőségekről és a panaszok teljes körű kivizsgálásának eredményéről sem. Hiányos volt a megtartott oktatásokról, képzésekről szóló, a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő nyilvántartás is.
Az MNB 7 millió forint felügyeleti és 1 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot rótt ki a közvetítőre, felhívta a jogszabályi előírások betartására és kötelezte a hiányosságok kijavítására.
(Forrás:gepjarmuszektor.co.hu, mti/Fotó:pixabay)